PRODUKTUTVIKLING

Produktutvikling hos Plastinvent er en prosess som starter med en ide eller en konkret utfordring som resulterer i at nye produkter og tjenester utvikles. Vårt fokus er løsninger for fremtiden, både for oss selv og for våre kunder. 


Plastinvent har gjennom en årrekke vist at vi satser på utvikling av produkter, tjenester, produksjonslokaler, ansatte og produksjonsutstyr. Dette skal vi fortsette med. Vi har lyst å invitere deg med inn i vår utviklingsfilosofi med å vise en stegvis illustrasjon av vår produktutviklingsprosess.

Produktuviklingen består av åtte faser

Det er to parallelle stier involvert i prosessen: En involverer ideskaping, produktdesign og detaljkonstruksjoner, den andre tar for seg markedsundersøkelser og markedsanalyse.

 

1. Utfordring/IDE

Noen ganger starter produktutviklingsjobben på tegnebrettet. Men hvor kommer ideene fra? Noen ganger er det kunder som kommer til oss. Andre ganger møter vi utfordringer i hverdagen som gjør at nye ideer slår rot. Kunsten å lytte til våre ansatte, kunder og leverandører gir oss en unik kapasitet i idearbeidet. Det handler om at vår kompetanse utvikles med ervervelse av ny kunnskap i den daglige dialogen på jobb, fordi vi skal yte den aller beste service til våre kunder.

2. Kreativ prosess

Enhver ide skal gjennom en kritisk vurdering der evalueringsprinsippet helt enkelt er økt nytteverdi for kunden. Våre kunder er opptatt av kvalitet, miljø og resultater. I denne fasen foredles ideene frem mot fasen for lønnsomhetsvurdering.

3. Vurdering

Plastinvent er opptatt av å holde et våkent blikk på hva som skjer i markedet. Vi ønsker å være innovative, modige og dristige. Derfor våger vi å dyrke frem ideer der vi har troen på at noen vil ha nytte av det. Vi sier ikke at det er enkelt, men vi lover at det er en spennende prosess å være med på.

4. Utvikling av produkt

Vi har utviklet løsninger for kunder der andre har gitt opp og sagt at ”dette er umulig”. Vi har gjentatte bevis på at ”det umulige” tar bare litt lengre tid! Dette er ett av våre mange konkurransefortrinn! Vårt fokus på lønnsomhet i driften gjør også at mange ideer forkastes, men de går aldri helt i glemmeboken. Mer en enn gang har vi blåst liv i en gammel ide som har blitt gjenfødt i ny drakt.

5. Analyse

Kritisk økonomisk analyse er en del av vår innovative forretningsfilosofi f for å skape trygge arbeidsplasser og en lønnsom bedrift som ønsker å utvikle seg. Dette pares med vår visjon om å skape markedsledende løsninger til krevende kunder i lønnsomme segmenter.

6. Prototype og testing

Det er krevende å være nyskapende og det er akkurat derfor det er så stor stas når vi lykkes etter flere runder med testing, endring, justering og nye tester. Vi er heldige som har dyktige samarbeidspartnere og rådgivere som engasjerer seg i vår satsning på produktutvikling.

7. Kunderapporter

Dynamikken i vår produktutvikling kommer følges av tilbud og etterspørsel. Da føler vi oss ekstra heldige som har et testpanel av kunder som har vært med oss på denne reisen og gitt oss mange gode tilbakemeldinger som er med oss i evalueringen der vi våger å satse.

8. Implementering og salg

Når vi lanserer vår nye løsning for fremtiden, begynner produktet å leve sitt eget liv. Virkeligheten innhenter oss og vi kan teste ut om produktutviklingen er med på å øke vår konkurransekraft og om den skaper merverdi for våre kunder.